Farmacia + moja ljekarna

Antioksidansi

Jesu li su nam antioksidansi doista potrebni?

Odgovor je DA! Svakim udahom stvaramo slobodne radikale tj. oksidanse koji uzrokuju štetu na staničnoj razini i promjenu u strukturi same stanice, što se posebice odnosi na promjenu strukture DNA i staničnih membrana. S godinama tijelo proizvodi manje prirodnih antioksidansa koji paze na te razorne molekule. Kada se slobodni radikali nagomilaju, oksidativni procesi i štete nastale njihovim djelovanjem glavni su razlozi narušenog zdravlja i ubrzanog starenja.

Nekoliko je bolesti direktno povezano s oksidativnim stresom: ateroskleroza, rak, dijabetes, Parkinsonova bolest, Alzheimerova bolest, multipla skleroza, upalne promjene kože.

Iako antioksidanse dobivamo iz hrane, mnogima od nas to nije dostatno. Količinu slobodnih radikala povećavaju zagađen zrak, pušenje, stres, izlaganje suncu, kronične bolesti, infekcije, karcinogene tvari iz hrane (namirnice pržene na visokoj temperaturi ili roštilju, nitriti, suhomesnati proizvodi), intenzivno vježbanje i genetska predispozicija na neku bolest. Također, nije važno samo što jedemo nego i način pripravljanja hrane. Primjerice, kuhana mrkva sadrži više iskoristivog beta-karotena nego sirova. Stoga je važno upoznati antioksidanse i saznati kako najbolje potaknuti njihovo djelovanje putem prehrane i nadopuna.

Tipovi antioksidansa

  • KAROTENOIDI

Karotenoidi su pigmenti topivi u mastima koji se nalaze u narančastom, žutom, crvenom i zelenom voću i povrću i koji ih štite od posljedica stalne izloženosti UV zrakama time što sprečavaju stvaranje slobodnih radikala. Najpoznatiji su alfa- i beta-karoten, likopen, lutein i zeaksantin.

Alfa- i beta-karoten nalazimo u marelicama, dinji, mrkvi i breskvi. Oni štite kožu, oči, jačaju obrambeni sustav, smanjuju rizik od ateroskleroze, srčanog udara i moždane kapi. Osobe koje imaju oslabljeni rad štitnjače vjerojatno ne mogu pretvarati alfa- i beta-karoten u vitamin A i bilo bi dobro da uzimaju nadopune.

Likopen kojeg ima u rajčici štiti od raka prostate i posljedica izlaganja UV zrakama.

Lutein i zeaksantin osobito su djelotvorni u zaštiti očiju jer sprečavaju odumiranje makule koje je najčešći uzrok sljepila u osoba starijih od 65 godina, a ima ih u špinatu.

  • FLAVONOIDI

Postoji mnogo vrsta flavonoida i biljke ih sadrže u različitim koncentracijama, a najvažniji su katehini, rezerveratrol, proantocijanidini i antocijanidini.

Katehini se nalaze u zelenom čaju, grožđu i vinu, a pomažu u održavanju normalne razine kolesterola, odgađaju početak ateroskleroze, sprečavaju oštećenje DNA i smanjuju rizik oboljevanja od raka želuca i pluća. Trudnice, dojilje i osobe sa srčanom aritmijom ne bi smjele piti više od 2 šalice zelenog čaja dnevno zbog kofeina.

Rezerveratrol se nalazi u sjemenkama grožđa i sprječava stvaranje krvnih ugrušaka i LDL-a, smanjuje rizik od srčane bolesti i moždane kapi. Poznat je tzv. 'francuski sindrom' jer iako Francuzi jedu hranu s visokim postotkom masti i kolesterola, imaju nisku stopu srčanih oboljenja upravo zbog crnog vina koje piju uz jelo.

Proantocijanidini i antocijanidini su moćni čuvari krvnih žila i kolagena, osobito u mekim tkivima, tetivama, ligamentima i kostima. Zahvaljujući tome pospješuju kolanje krvi do svih žlijezda i organa što je bitno za sprečavanje i prebolijevanje bolesti. Osim toga, reguliraju razinu glukoze u krvi i smanjuju tegobe vezane uz dijabetes. Najveće koncentracije ovih fitokemikalija nađene su u brazilskoj biljci Acai čiji sok je dostupan i u nas.

  • IZOFLAVONI

Povezani su sa flavonoidima, a nalaze se u sojinom zrnu i mahunarkama. U tijelu se pretvaraju u fitoestrogene, sastojke nalik na hormone koji pomažu zaustaviti bujanje raka ovisnog o hormonima i smanjuju tzv. valunge, navale vrućine u menopauzi. Isto tako, snižavaju ukupne razine kolesterola i visoku razinu triglicerida u krvi te tako pružaju zaštitu od srčanih bolesti. Najpoznatiji izoflavoni su genistein i daidzein.

  • VITAMINI

Glavni antioksidansi među vitaminima su:

  • vitamin A
  • vitamin C
  • vitamin E

Vitamin A - osobito njegovi preteče alfa- i beta-karoten uništavaju karcinogene i dokazano štite od mnogih oblika raka. Najbolji prirodni izvori su riblje ulje, jetra, mrkva, jaja, mlijeko i mliječni proizvodi, žuto voće.

Vitamin C štiti druge antioksidanse u tijelu, pomaže u borbi protiv stvaranja nitrozamina koji uzrokuju rak, sprječava opasnu oksidaciju LDL kolesterola, povećava aktivnost obrambenih stanica. Nalazimo ga u agrumima, bobičastom voću, zelenom i lisnatom povrću, paprikama, rajčicama, krumpiru i dinji.

Vitamin E štiti stanične membrane i druga tkiva koja sadrže lipide, pomaže spriječiti mrenu, štiti od mnogih vrsta raka i smanjuje rizik od kobnih srčanih udara. Najbolji prirodni izvori su pšenične klice, sojino zrno, oraščići, integralna pšenica, jaja i biljna ulja.

  • MINERALI

Svi minerali su antioksidansi ali, za razliku od nekih vitamina, tijelo ne može samo proizvesti niti jedan mineral. Zato sve minerale dobivamo iz hrane. Selen i cink su najvažniji u uništavanju slobodnih radikala.

Selen djeluje sinergistički sa vitaminom E, a osobito dobro ublažava posljedice kemoterapije i zračenja. Potiče rad antitijela u slučaju infekcije, smanjuje nastajanje krvnih ugrušaka koji mogu izazvati moždani udar. Nalazimo ga u plodovima mora, češnjaku, luku, rajčici, smeđoj riži.

Cinkje poznat u borbi protiv prehlade jer povećava broj T stanica koje se bore protiv infekcije, sudjeluje u zaštiti od hiperplazije prostate. Prirodni izvori su meso, jetra, plodovi mora, sjemenke bundeve, jaja.

  • KOENZIM Q10

Prisutan je u svakoj stanici i bitan je za opskrbu energijom. Razine Q10 se s godinama smanjuju, a njegova se koncentracija smanjuje i uslijed stresa, infekcije i neuredne prehrane. Također, pacijenti koji se liječe statinima trebali bi uzimati nadopunu Q10 u koncentraciji od 30 mg dnevno.

  • GLUTATION

Ovaj antioksidans prozvodi se u jetri od tri aminokiseline - cisteina, glutaminske kiseline i glicina. Štiti stanice u cijelom organizmu, a pomaže spriječiti rak, osobito rak jetre. Detoksicira teške metale i lijekove, a može štititi od štetnih posljedica duhanskog dima i prekomjerne količine alkohola. Budući da aminokiselina metionin sprečava gubljenje glutationa iz tijela, dobro je jesti namirnice u kojima ima metionina - mahunarke, jaja, ribu, češnjak, soju i jogurt. Također, uzimanje nadopuna sa silimarinom povećava razine glutationa u tijelu.



Iz svega navedenog vidljivo je da je suplementiranje antioksidansima u današnje vrijeme poželjno kako bi sačuvali svoje zdravlje, odgodili starenje, a kao posljedica toga je svakako i mladenački izgled i osobno zadovoljstvo.

Obratite se s povjerenjem svojem ljekarniku koji će Vas svojom stručnošću, savjetom te mjerenjem statusa vitamina i minerala u Vašem organizmu uputiti u pravilan izbor i doziranje nadopuna prehrane koji će odgovarati Vašim potrebama.

 

Literatura:

  1. Drugs and supplements, Mayo Clinic
  2. Vitaminska  biblija, dr.Earl Mindell, M. PH.
  3. Hrana za mozak, prof. dr. Vida Demarin
  4. Antioksidansi - cjeloviti vodič, Carolyn Reuben

 

Autor članka:

Martina Šepetavc, mag.pharm.