Postporođajni oporavak traje 6 do 8 tjedana. Do koje će se mjere tijelo oporaviti ovisi o tome koliko žena aktivno sudjeluje u tom procesu. Kako pridonijeti oporavku, piše Ivona Hrvačić, dipl. fizioterapeut, Motus Melior

Nakon devet mjeseci zajedničke pustolovine majke i djeteta u jednom tijelu, dolazi vrijeme kada se stvari mijenjaju i bebica nastavlja samostalno rasti, a majka se suočava s mnogo novih izazova. Ženina nesebičnost i posvećenost tada se očituje u brizi o djetetu i osluškivanju njegovih potreba. U novonastaloj situaciji majkama se može dogoditi da zanemare svoje potrebe za oporavkom ili da ih odgode za neki drugi period, ali to svakako nije dobro.

Koliko traje?

Postporođajni oporavak (postpartum period) nastupa odmah nakon poroda i u pravilu traje 6-8 tjedana. Tijelo koje se devet mjeseci prilagođavalo i osiguravalo sve potrebno da bi se razvio i rodio novi život u tom se periodu najintenzivnije oporavlja i priprema za nove zadatke. Ono što je dobro i što smanjuje neizvjesnost u tome do koje će se mjere tijelo oporaviti je činjenica da žena može za cijelog oporavka aktivno sudjelovati u tom procesu i dugoročno sačuvati dobro zdravlje.

Dovoljno sna

Period trudnoće promijenio je i prilagodio ženino tijelo razvoju novog života. Promjene obuhvaćaju sve sustave u organizmu i u periodu postpartuma tijelo treba poštedu od opterećenja i dovoljno odmora. Premda je mladoj majci vrlo izazovno naći vremena za spavanje, ono je vrlo bitno za uspostavu hormonalne ravnoteže i brži povratak na predtrudničku težinu te se preporučuje iskoristiti svaki slobodan trenutak za san.

Dijastaza

Bol u trbuhu i grčevi normalna su pojava u tom periodu jer se maternica vraća u prvobitno stanje. Bol koja se javlja kod kontrakcija maternice može se pokušati ublažiti laganom masažom trbuha, ležanjem na trbuhu ili laganom šetnjom. Tijekom trudnoće, naime, trbuh doživljava najviše promjena. Maternica povećava obujam i razdvaja ravni trbušni mišić (tzv. pločice) u sredini i na taj način ga čini dužim i slabijim. To razdvajanje naziva se dijastaza i u trudnoći je učestalo stanje.

Važno je prije i tijekom trudnoće održavati mišiće trbuha snažnima jer će ubrzati njihov oporavak. Dijafragmalno disanje važno je za oporavak mišića trbuha nakon trudnoće, treba ga izvoditi svakodnevno i usvojiti ga tako da nam postane normalno disanje, a ne samo kad izvodimo vježbe.

Ako je dijastaza zaostala nakon 8 tjedana, potrebno je posavjetovati se sa stručnjakom koji se bavi problematikom dijastaze i početi ciljane vježbe. Ako se dijastaza zanemari, mogu se javiti problemi u zdjelici, leđima i organima što dugoročno može uzrokovati niz drugih poremećaja u funkciji organizma.

Vježbe za mišiće zdjeličnog dna

Povećano opterećenje tijekom trudnoće, a naročito stres samog poroda uzrokuju slabljenje, odnosno poremećaj u funkciji mišića zdjeličnog dna. To su mišići koji, između ostalog, kontroliraju mokrenje i stolicu pa, ako dižete nešto malo teže, kišete ili kašljete, može vam se dogoditi da iscuri malo mokraće.

Da bi se to spriječilo ili ublažilo, važno je početi raditi specifične vježbe aktivacije i relaksacije mišića zdjeličnog dna ubrzo nakon poroda. Ako se ne uspostavi pravilna funkcija mišića zdjeličnog dna u periodu intenzivnog oporavka i mokraća bježi, trebali biste potražiti pomoć stručne osobe koja će pomoći u rješavanju tog problema. Na taj se način sprječava inkontinencija, prolaps organa i poboljšava seksualni odnos.

Kako si olakšati?

Svakodnevica nove majke se mijenja i donosi aktivnosti koje opterećuju tijelo. Pravilnom izvedbom možemo osjetno smanjiti opterećenje na strukture u fazi zacjeljivanja.

  • Pravilno postupanje s djetetom (baby handling) olakšat će majci brigu o djetetu, a to povoljno djeluje i na motorički razvoj djeteta.
  • Steznik može biti dobro rješenje i pomoć majkama kada je neizbježno obaviti fizički zahtjevniji zadatak.
  • Vježbe za mišiće zdjeličnog dna, usvajanje dijafragmalnog disanja, kratka šetnja po stanu ili kući bit će dovoljno aktivnosti u ovoj fazi oporavka.
  • Pripaziti treba i na položaj tijela kod ustajanja, hodanja, držanja djeteta, sjedenja.
  • Važno je izbjegavati podizanje teških predmeta, dugo stajanje, dugo sjedenje, ali i zadržavanje u sjedećem položaju prilikom odlaska na WC jer se na taj način može dodatno potaknuti spuštanje organa u zdjelici.

Kada je u pitanju izgled tijela, važno je biti strpljiv. Unatoč vježbi, tijelu treba dati vremena da se vrati u optimalno stanje.

Koristiti svoje tijelo na pravilan način kod svakodnevnih aktivnosti najvažnija je vještina koju nove majke trebaju usvojiti. Svakodnevno ćete držati i premještati svoje djetešce u rukama i to je neizbježno. Ako naučite pravilno rukovati sobom i djetetom, vježbat ćete cijeli dan, a isto tako i pomoći djetetu da se motorički pravilno razvija od najranije dobi.