Uloga ljekarnika je prepoznati terapijske probleme, dati savjet i educirati bolesnike, ali uloga ljekarnika ne staje na tome. Što sve možete očekivati od konzultacija u ljekarni, piše Martina Šepetavc, mag. pharm. i voditeljica Edukacijskog centra Farmacia

Velik broj osoba će se tijekom života suočiti s činjenicom da će iz nekog razloga trebati koristiti lijek. U nekim slučajevima potreba za njegovim korištenjem bit će kratkotrajna uslijed akutne bolesti, primjerice upale uha, a nekima od nas liječnik će dijagnosticirati kroničnu bolest, poput povišenog krvnog tlaka, koja se uspješno liječi lijekovima kako bi se spriječio razvoj komplikacija koje mogu biti opasne po život. Ponekad za dio zdravstvenih tegoba lijekovi neće biti potrebni, već će biti dovoljno uzimanje određenih dodataka prehrani uz reguliranje naših životnih navika poput prestanka pušenja, poboljšanja kvalitete prehrane ili povećanja kretanja.

Koji god razlog bio, zaslužujete se osjećati samouvjereno kada se brinete o sebi ili voljenoj osobi. Ovo počinje i završava potpunim razumijevanjem lijekova i/ili dodataka prehrani koji se koriste za postizanje bolje kvalitete zdravlja.

Ljekarnici su stručnjaci za lijekove koji vam mogu pomoći u brizi za vaše zdravlje. Svi ljekarnici imaju fakultetsko obrazovanje za upotrebu lijekova koje traje 5 godina te nakon diplome dobivaju akademsku titulu magistar farmacije i polažu završni ispit nakon kojeg dobivaju odobrenje za samostalan rad od Hrvatske ljekarničke komore. Također su obučeni za upravljanje manje ozbiljnim bolestima i pružanjem savjeta za zdravlje i dobrobit.

Kao kvalificirani zdravstveni stručnjaci, ljekarnici mogu ponuditi klinički savjet i lijekove bez recepta za niz manje ozbiljnih bolesti poput kašlja, prehlade, upale grla, problema s trbuhom i bolovima. Ako simptomi sugeriraju da je riječ o nečem ozbiljnijem, ljekarnici imaju odgovarajuće znanje kako bi osigurali pomoć koja vam je potrebna. Primjerice, oni će vam reći ako trebate posjetiti liječnika radi daljnje obrade.

Uz ljekarnike, u ljekarničkom timu rade i farmaceutski tehničari koji će vam pomoći oko pravilnog izbora medicinskih proizvoda, dermatološke kozmetike, dodataka prehrani ili ortopedskih pomagala.

Prilikom izdavanja lijekova na recept ljekarnici će vas savjetovati kako se lijek pravilno uzima, na koji način djeluje te koliko ga dugo treba uzimati. No, savjetovanje na recepturi ponekad možda neće biti dovoljno, nego će vas ljekarnik pozvati na konzultaciju u odvojeni prostor ljekarne gdje je vaša privatnost zaštićena i gdje možete otvoreno razgovarati o svojim problemima vezano uz uzimanje lijekova koje vam je propisao liječnik.

Ljekarnik će na konzultaciji odvojiti vrijeme koje će biti posvećeno samo vama kako biste što kvalitetnije riješili nedoumice oko vaše terapije na stručan i profesionalan način. Po potrebi, ljekarnik će vam omogućiti dodatne materijale o propisanim lijekovima. Isto tako, ljekarnik kao i liječnik ima obavezu čuvanja tajne o vašoj bolesti i lijekovima koje uzimate.

Koja je onda razlika između savjetovanja prilikom izdavanja lijeka na recept i konzultacije?

Osim što se provodi u odvojenom prostoru kako bi se sačuvala privatnost, konzultacija je strukturirani proces savjetovanja, educiranja i motiviranja bolesnika s ciljem da se optimizira korištenje lijekova i poboljšaju ishodi liječenja. Konzultacijski razgovor, osim savjetovanja od strane ljekarnika, uključuje i aktivno sudjelovanje bolesnika koji u suradnji s ljekarnikom definira jasan cilj i individualizirani terapijski plan za njegovo ostvarivanje. Znači, naglasak u konzultaciji je na izgradnji partnerskog odnosa, gdje ljekarnik uzima u obzir bolesnikove stavove, želje i očekivanja i prema tome oblikuje individualni plan bolesnika. Isto tako, ljekarnik osigurava da se bolesnik s time slaže, da razumije i aktivno sudjeluje u provođenju svojeg plana. Pri tome individualni plan uključuje i pravilno uzimanje lijekova i pravilno uzimanje dodataka prehrani, ako su potrebni, uz prilagodbu životnih navika, prehrane ili tjelesne aktivnosti. Napredak u postizanju dogovorenih ciljeva ljekarnik će zajednički s bolesnikom pratiti u sljedećim terminima konzultacija.

Konačni cilj konzultacije s ljekarnikom poboljšanje je ishoda liječenja bolesnika, a učinkovitost konzultacije je i znanstveno potvrđena brojnim velikim istraživanjima, naročito kod kroničnih bolesnika.

Kako uopće donosimo odluku hoćemo li uzimati lijek?

Prvi utjecaj na tu odluku imaju naša vjerovanja o bolesti koja nam je dijagnosticirana bez obzira na to je li riječ o ozbiljnim bolestima koje su zahtijevale liječničku obradu ili se radi o manjim bolestima koje se mogu sanirati samoliječenjem lijekovima koji se mogu dobiti bez recepta. Ova vjerovanja uključuju mnoga pitanja. Zašto sam obolio? Koliko je ozbiljno moje stanje? Mogu li se izliječiti? Što mogu očekivati, kako će napredovati moja bolest? Što će misliti moji prijatelji/obitelj?

Nakon toga utjecaj imaju naša vjerovanja o lijeku. Hoće li mi pomoći ovaj lijek? Kako mogu znati da lijek djeluje? Kako će se lijek uklopiti u moj svakodnevni život? Je li siguran ovaj lijek? Što da napravim ako dobijem nuspojavu? Svi imamo ima svoja uvjerenja, stavove, iskustva i strahove vezano uz bolest ili lijek. Ti faktori utječu na naše odluke o tome hoćemo li uzimati lijek, koliko dugo ćemo ga uzimati i kako ćemo ga uzimati.

Ako donesemo odluku da lijek nećemo uzimati iako smo ga podigli u ljekarni, to nazivamo namjernim nepridržavanjem ili namjernom neadherencijom. Ali, ako donesemo odluku da ćemo uzimati lijek, no iz nekog razloga nemamo mogućnost uzimanja lijeka jer, primjerice, ne možemo progutati tabletu, ne vidimo otvoriti kutijicu ili nam zbog životnog stila ne odgovara način i vrijeme uzimanja lijeka, tada govorimo o nenamjernom nepridržavanju ili nenamjernoj adherenciji.

Kako ljekarnik može utjecati na pridržavanje uzimanja lijeka kroz konzultaciju?

Konzultacija nam daje mogućnost da istražimo sva vjerovanja, ideje, strahove koje bolesnik ima o svojoj bolesti i lijeku koji bi trebao uzimati. I to je trenutak kada ljekarnik može pridonijeti ispravnoj odluci bolesnika da uzima svoju terapiju i bude suradljiv. U svakodnevnoj praksi u konzultaciji ljekarnik pomaže bolesniku kada je riječ o nenamjernom pridržavanju, kada se radi o informacijama o načinu i vremenu uzimanja lijeka, odabiru oblika lijeka, nuspojavama, dostupnosti lijeka i slično.

Bolesnici dolaze na konzultaciju ljekarnicima sa svojim uvjerenjima, a zadatak ljekarnika je da ih razumije i na njih pozitivno utječe. Zbog toga je konzultacija idealna prilika za postizanje terapijskog cilja kako bi se bolest što prije stavila pod kontrolu i poboljšala kvaliteta života bolesnika.

Treba li se  pripremiti za konzultaciju s ljekarnikom?

Kako bi konzultacija bila što kvalitetnija, potrebno je znati koje lijekove bolesnik uzima, na koji način i u kojim dozama, što uključuje i lijekove koje je liječnik propisao na recept i lijekove koji se mogu kupiti bez recepta, koji se uzimaju povremeno. Pod time se podrazumijevaju svi oblici lijekova - inhalatori, kreme, kapi, flasteri, vaginalete, čepići, sirupi, a ne samo tablete ili kapsule. Ljekarniku treba reći ako se uzimaju neki dodaci prehrani, u kojoj dozi, koliko dugo i s kojim razlogom.

Svi navedeni podaci nazivaju se medikacijska povijest i tek kada su ljekarniku potpuno dostupni, on može vidjeti jesu li neki lijekovi u interakciji s drugim lijekovima ili dodacima prehrani te uzimate li ih na pravilan način i uočiti postoji li neki terapijski problem.

Ako niste sigurni što sve uzimate od lijekova i dodataka prehrani, preporuka je da ljekarniku donesete sve kutijice koje će on pogledati i nakon toga dobiti cjelovitu sliku o vašoj terapiji.

Preporuka je odabrati jednu ljekarnu u kojoj će se podizati lijekovi te po potrebi uzimati suplementacija, dermatološka kozmetika i medicinski proizvodi. Treba izbjegavati odlazak u nekoliko ljekarni jer to ljekarniku može otežati praćenje vašeg zdravstvenog stanja i zbog nepotpunih informacija povećati rizik od potencijalno pogreške u davanju uputa i savjeta.

Svakako je uputno pripremiti pitanja o svojim lijekovima za ljekarnika ako niste sigurni u informacije, i to:

  • Kako lijek djeluje i nakon koliko vremena od početka uzimanja mogu očekivati učinak?
  • Koja je doza?
  • Kada ga trebam uzimati i koliko dugo?
  • Kako ga trebam uzimati?
  • Što ako ga zaboravim uzeti?
  • Koje su najčešće nuspojave?
  • Što da radim ako se pojavi nuspojava?
  • Postoji li rizik od interakcije s drugim lijekovima/dodacima prehrani koje uzimam?
  • Kako se treba čuvati?

Ako imate bilo kakvih dodatnih pitanja o lijekovima ili zdravlju, zapišite ih prije susreta s ljekarnikom kako ih ne biste zaboravili.

Konzultacija u ljekarni - usluga budućnosti?

S razvojem umjetne inteligencije i uključivanjem robota u sve više zanimanja, sposobnost komuniciranja postaje važnija nego ikad i predviđa se da će konzultacija s ljekarnikom biti nezamjenjiva usluga u ljekarnama. Uloga ljekarnika je svakako prepoznati terapijske probleme, dati savjet i educirati bolesnike, ali uloga ljekarnika ne staje na tome. 

Živimo u vrijeme eksplozije informacija i zadatak ljekarnika je da gomilu informacija zajednički s bolesnikom složi u cjelinu koja je smislena bolesniku, da ga ohrabri u donošenju informiranih odluka i podrži u provođenju brige o zdravlju.