Sve brži način života i masa informacija koje primamo na dnevnoj bazi utječu i na razinu stresa kojem smo izloženi, no priroda se pobrinula da se borimo protiv toga na zdrav način.

Kako se sve stres manifestira i kako ga prepoznati?

Manifestira se nizom  promjena  u tijelu što za posljedicu često ima umor, nesanicu, promjene raspoloženja, opadanje kose, poremećaje menstrualnog ciklusa kod žena, češću sklonost  infekcijama i niz tzv. psihosomatskih promjena, bolove u želucu, promjene u probavi, osjećaj ubrzanog rada srca.

No, prije nego objasnimo koje preparate i biljke koristiti, napominjemo da stres nije krajnje negativna pojava - evolucijski, stres možemo zvati prilagodbom organizma na različite faktore iz okoliša, na primjer u opasnoj situaciji u tijelu se izlučuju spojevi kortizol i adrenalin koji izazivaju niz fizioloških reakcija, pojačan protok krvi, pojačanu opskrbu kisikom i krvlju srčanog i skeletnih mišića što omogućuje lakši bijeg iz potencijalno loše situacije. Nakon prestanka opasnosti organizam se pokušava vratiti u ravnotežu. Utjecaj faktora koje zovemo stres na organizam je vrlo kompleksan, fiziološki gledano ovisi o psihofizičkom kapacitetu pojedinca i posljedice mogu biti različite. Kod nekoga će stresor izazvati niz neugodnih promjena, a kod druge osobe isti stresor neće biti okidač za nikakvu reakciju.

Priroda se svojom raznolikošću pobrinula da nam osigura i dragocjene biljke koje imaju vrlo blagotvorno djelovanje na uznemireni organizam. Danas postoji niz kvalitetnih preparata ljekovitog bilja koji su dostupni u ljekarnama.

Valerijana ili odoljen

Najpoznatija biljka, koja je od davnina poznata po svojim umirujućim svojstvima, danas je također vrlo cijenjena, a u fitoterapiji se koriste podanak i korijen. Istraživanja su pokazala da valerenska kiselina modulira GABA-A receptore ostvarujući tako anksiolitički (opuštajući) učinak i izuzetno je dobra kao prirodna pomoć kod nesanice i tjeskobe. Valerenska je kiselina agonist i 5-TH(5a ) receptora i time ostvaruje blagi antidepresivni učinak. Važno je naglasiti da, ako upravo valerijana bude vaš izbor za uklanjanje simptoma nesanice i nervoze, koristite isključivo standardizirane preparate koje možete kupiti u ljekarnama.

Što je standardizacija? To je postupak kojim se određuje količina ljekovitih tvari u jedinici mjere ljekovitog proizvoda. Upravo su takvi preparati najpogodniji za sigurnu uporabu. Postoje tinkture i suhi korijen valerijane, a valerijana se često kombinira u pripravcima s hmeljom, matičnjakom ili žutim makom. Primjena kod djece do 12 godina i trudnica nije istražena i ne preporučuje se upotreba kod tih skupina kao niti istovremeno korištenje sintetskih anksiolitika s pripravcima valerijane radi potencijalnog aditivnog učinka.

Gospina trava

Poznati biljni antidepresiv je i gospina trava. Ako je želite koristiti za umanjenje tegoba poput potištenosti i bezvoljnosti, uvijek kupujte provjerene pripravke iz ljekarne, uz savjetovanje s ljekarnikom, pogotovo ako bolujete od kroničnih bolesti i konzumirate lijekove. Gospina trava zbog uske terapijske širine ulazi u interakcije s puno lijekova poput antidepresiva, anksiolitika, kontraceptiva, blokatora protonske pumpe, antikoagulansa, i nije pogodna za djecu mlađu od 12 godina i trudnice. Potreban je izuzetan oprez kod izlaganja suncu jer jedna od aktivnih tvari, hipericin, ima fotosenzibilizirajući učinak. Potrebno je pripaziti  i na doziranje i dužinu primjene. Postoje preparati gospine trave koji su registrirani kao biljni lijek što znači da su prošli klinička ispitivanja kao i lijekovi koji se izdaju na recept. Također, moguća je i priprema infuza od ove biljke.

Pasiflora

Još jedna biljka umirujućeg učinka, pasiflora je izuzetno djelotvorna kod tjeskobe i ne ulazi u interakcije s lijekovima. Premda je često povezujemo s biljkom koja pomaže kod nesanice, za razliku od valerijane, nema ponekad neugodni sedirajući učinak, a djeluje protiv tjeskobe. Na tržištu je prisutna u nekoliko preparata i dobar je izbor za otklanjanje ovih smetnji. S pasiflorom je objavljeno i nekoliko kliničkih studija. U jednoj od njih je uspoređen učinak tekućeg ekstrakta pasiflore sa 30 mg oksazepama. Učinak je bio isti samo što je pasiflora uzrokovala manji broj nuspojava za razliku od oksazepama koji je sintetski lijek i izdaje se isključivo na recept. Pasiflora se može preporučiti i za djecu školske dobi u slučaju straha pred nastup ili pred neki važni ispit, vodeći računa o doziranju, a sigurna je i za trudnice od prvog trimestra trudnoće.

Grifonija

Iako manje poznata biljka, grifonija je možda čak i najbolji prirodni antidepresiv. Njezina glavna aktivna tvar 5-HTP ( 5-hidroksitriptofan) je aktivni prekursor serotonina, neurotransmitora koji je smanjene koncentracije u osoba s depresijom i za tu indikaciju je najviše ispitana. Također ima i anksiolitički učinak pa se preporučuje u pacijenata s tjeskobom.

Matičnjak

Ova čarobna medonosna biljka poznata je od davnina. Njegovo djelovanje na organizam  je posebno blagotvorno za umirenje grčeva probavnog sustava. Od lista matičnjaka možemo pripraviti i infuz, ugodnog blagog okusa, a postoji i  gotov pripravak u obliku tableta.

Čudesne kombinacije biljaka za razne probleme

Vrlo se često simptomi stresa očituju i na drugim organskim sustavima. Upravo će kombinacija gloga i valerijane umiriti ubrzano lupanje srca, a mučninu i gastritis povezanu sa stresom matičnjak i rodiola. Kalifornijski žuti mak i valerijana izvrsna su pomoć kod poteškoća s uspavljivanjem i čestih noćnih buđenja kao i kombinacija hmelja i valerijane.

Apiterapija

Osim biljaka postoje drugi preparati koji mogu pomoći smanjenju simptoma stresa. Apiterapija je od davnina poznata u otklanjanju različitih poremećaja. Medna mješavina s matičnjakom i uljem paprene metvice sjajna je pomoć za osobe izložene dužim psihofizičkim naporima. Ova medna mješavina ima prednost: za umirenje se može davati i djeci već od druge godine života.

Formulacije dodataka prehrani s fenilalaninom i tirozinom (prekursorima dopamina čiji nedostatak može potaknuti depresiju i probleme sa spavanjem), glutaminom , ginkom, kolinom i vitaminima B-kompleksa potiču budnost i kognitivne funkcije.

Hormon melatonin i njegova važna uloga u spavanju

Melatonin, hormon što ga luči epifiza i regulira cirkadijalni ritam (unutarnji sat), a čije se izlučivanje smanjuje sa starenjem, u dozi od 1,5-3 mg olakšat će ulazak u san i smanjiti učestalost buđenja. Najviša koncentracija melatonina u krvi prirodno se nalazi tijekom noći pa je prilično jasna povezanost njegova nedostatka s problemom nesanice. Također, melatonin u obliku dodatka prehrani koriste osobe koje često mijenjaju vremenske zone kako bi izbjegle problem jet-laga.

Noćni grčevi u mišićima? Nedostaje vam magnezija

Mineral magnezij je neobično važan u našem organizmu. Potreban je za pravilan prijenos živčanih impulsa i opušta mišiće. U stresu potreba tijela za magnezijem naglo raste. Izrazito bolni noćni grčevi u listovima jedan su od znakova manjka ovog dragocjenog minerala i znak za uzbunu. U pripravcima je često korišten zajedno s B6 vitaminom koji je bitna karika u procesu stvaranja serotonina, a ujedno pospješuje resorpciju magnezija.

L-triptofan je aminokiselina iz koje se stvara 5-HTP, molekula koja  se u mozgu pretvara u serotonin (on je odgovoran za naše dobro raspoloženje). Ako koristite lijekove koji ulaze u interakcije s antidepresivima, savjetujte se s ljekarnikom o korištenju ovog preparata.

Omega masne kiseline za bolje raspoloženje

Za poboljšanje raspoloženja obogatite prehranu omega masnim kiselinama. Ulje račića krila ili riblje ulje te laneno ulje sjajan su izvor ovog nezamjenjivog nutrijenta. Omega-3 masne kiseline (DHA) važne su za očuvanje integriteta neuronskih membrana. Znanstvenici su utvrdili znatno manju količinu omega-3 masnih kiselina u staničnoj membrani crvenih krvnih stanica pacijenata s depresijom. Povećanje količine omega -3 masnih kiselina u staničnim membranama može olakšati otpuštanje serotonina iz stanica. Preporučene dnevne doze u slučajevima blage do umjerene depresije kreću se od 1-2 grama. Ako imate terapiju antikoagulansima , svakako se savjetujte s ljekarnikom zbog potencijalnih interakcija.

Mirisna ulja - odličan poticaj za odmor

Za opuštanje izvrsno je oplemeniti zrak prostora u kojem boravite mirisnim uljima slatke naranče, cedra, verbene i mandarine. Ultrazvučni aromadifuzeri i mješavine eteričnih ulja dostupni su u bolje opskrbljenim ljekarnama.

Kraj je godine - ne želimo stres!

Početkom prosinca započinje razdoblje predblagdanskih priprema koje nažalost može postati iscrpljujuće. Manjak energije, osjećaj malaksalosti i umora posljedica  je i kraćeg dana i duljih noći te nedovoljnog unosa sezonskog svježeg povrća i voća kojem izbor više nije toliko velik u ovo doba godine. Međutim, ponovo se priroda pobrinula da nam pomogne.

Biljka rodiola je najbolji prirodni adaptogen i pomoći će smanjenju navedenih simptoma. Svježije i odmornije osjećat ćete se koristeći biljku guaranu koja je bogata i kofeinom, vrlo poznatim stimulansom. Za guaranu je potreban oprez ako ste na terapiji za hipertenziju ili aritmiju i potrebno je to reći ljekarniku prilikom savjetovanja. Kod korištenja guarane potrebno je smanjiti unos kave kako ne bi došlo do prevelike ekscitiranosti i pojave nuspojava.

I na kraju, nema čarobnog recepta za otklanjanje stresa. Probajte smanjiti očekivanja od drugih, ali i od samih sebe.