Svakom se može desiti loš dan, no na stalne promjene raspoloženja svakako treba obratiti pažnju. Postoje brojni razlozi za takve situacije, kao što su neadekvatna prehrana, premalo sna, nekretanje, lijekovi, velike promjene u životu... No, uvijek možemo nešto učiniti i poduzeti u vezi toga, kako bismo poboljšali kvalitetu svakodnevice.

Promjene raspoloženja mogu biti uzrokovane raznim faktorima i manifestirati se na brojne načine - ističe magistra farmacije Martina Šepetavc iz Farmacije. - Svi smo ponekad iskusili da nam se ujutro ne ustaje iz kreveta, da bismo najradije prespavali cijeli dan, želimo da nas svi ostave na miru i ništa ne pitaju.

Hrana, kretanje i naša očekivanja

Uzrok tome je najčešće neadekvatna prehrana, nedovoljna količina sna i nedovoljna fizička aktivnost. Osim toga, na promjenu razine energije, raspoloženja i motivacije mogu utjecati i vremenske prilike, kao što su dugotrajno kišno i tmurno razdoblje bez sunca, određeno godišnje doba ili čak doba dana. Također, u današnje vrijeme ne treba zaboraviti i nesrazmjer između želja i mogućnosti koje pod pritiskom okoline ili želje za ostvarivanjem/zadržavanjem određenog  socijalnog statusa nismo u stanju ostvariti.

Utjecaj hormona na raspoloženje i sretna kockica čokolade

Naš mozak proizvodi serotonin koji je neurotrasmitor odgovoran za osjećaj ugode i raspoloženja, a kolebanje koncentracije serotonina može uzrokovati depresiju, tjeskobu, nesanicu, pa čak i glavobolju. Namirnice koje djeluju na sniženje nivoa serotonina čine nas neraspoloženima, dok namirnice koje potiču njegovo stvaranje i ulazak u stanice mozga izazivaju porast raspoloženja. Svi smo čuli priču o kockici čokolade koja nam popravlja raspoloženje što je točno jer prehrana bogata ugljikohidratima direktno djeluje smirujuće na organizam.

Baby blues, štitnjača i utjecaj lijekova

Osim načina prehrane i načina života, na naše raspoloženje mogu djelovati i različiti organski uzroci. Poznate su promjene raspoloženja u žena nakon poroda, tzv. baby blues, i njega iskusi 50% žena što je prirodna posljedica hormonalne bure koja se odvija u organizmu rodilje i spontano prolazi. Također, uzrok potištenosti, letargije i depresije može biti i blaga hipotireoza što se lagano dijagnosticira pregledom štitnjače i vrlo uspješno se liječi. Jedan od organskih uzroka može biti i neurološko-degenerativni poremećaj kao što je Parkinsonova bolest gdje je depresija jedan od simptoma bolesti zbog neravnoteže neurotransmitora u mozgu i zahtijeva ozbiljan pristup uz nadzor liječnika.

Upozorenje - doza je važna

Na promjene raspoloženja i razvoj depresije mogu utjecati i neki lijekovi kao što su beta-blokatori za tlak i srce, cimetidin za gastritis, indometacin koji je antireumatik, antipsihotici, oralni kontraceptivi i neki citostatici. Napominjem da je vrlo važno da niti jedan od lijekova propisanih od strane liječnika nije dobro prestati uzimati na svoju ruku ili mijenjati doziranje nego treba potražiti savjet zdravstvenog stručnjaka, ljekarnika ili liječnika.

Kako ublažiti PMS promjene raspoloženja?

PMS je skup simptoma koji se ciklički javlja ovisno o fazama menstrualnog ciklusa u obliku fizičkih i psihičkih tegoba. Može se javiti razdražljivost, manjak koncentracije, nesanica, nagle promjene raspoloženja, nadutost, pojačana glad za masnom i slatkom hranom, naticanje gležnjeva, pojačano lučenje sebuma na koži i vlasištu, stvaranje bubuljica. Postoje dodaci prehrani koji mogu ublažiti ove tegobe, a to su magnezij koji smanjuje napetost i naziva se i antistres mineralom, kalcij koji pomaže u 50% žena, cink koji sudjeluje u sprečavanju produkcije progesterona, vitamin E kako jaki antioksidans i ulje noćurka koje zbog svojeg sastava gama linolenske kiseline djeluje na promjene raspoloženja. Ukoliko želite ublažiti PMS tegobe obratite se s povjerenjem ljekarniku koji će u razgovoru s Vama preporučiti dodatak prehrani, dozu koju je potrebno uzimati sa naglaskom da terapiju trebate provoditi kroz barem 3 ciklusa.

Česte promjene raspoloženja - kako naći rješenje?

Ako primijetite da su promjene raspoloženja učestale, pogotovo ako su na dnevnoj bazi, svakako treba potražiti pomoć liječnika koji će pregledom utvrditi da li je potrebno utvrditi neke dodatne pretrage i ovisno o njihovom rezultatu preporučiti daljnju terapiju. Simptomi kao što su gubitak interesa za aktivnosti koje su nas nekad veselile, zanemarivanje svakodnevnih obaveza, socijalno povlačenje, problemi s koncentracijom, gubitak samopouzdanja, intenzivna tuga, uz već spomenuto smanjenje energije i aktivnosti i nesanicu, mogu biti znak depresije što svakako treba uzeti ozbiljno i što prije djelovati. Antidepresivi vrlo učinkovito smanjuju ili uklanjaju simptome u roku jednog do šest tjedana, a mogu se kombinirati i s drugim postupcima i psihoterapijom. Lijekove treba uzimati neprekidno i točno prema uputama liječnika i ljekarnika i ne na svoju ruku smanjivati ili povećavati dozu. Nakon nestanka simptoma, prema preporukama se lijekovi uzimaju još 6-10 mjeseci.

Kombinacije i interakcije

Ako koristite nešto od dodataka prehrani i imate već neku terapiju jer liječite neku drugu bolest svakako recite ljekarniku o čemu se točno radi kako bi se izbjegla interakcija između lijeka i dodatka prehrani. Kod preparata za liječenje blage depresije kojem je sastav gospina trava moguća je interakcija s lijekovima koji djeluju protiv zgrušavanja krvi, oralnim kontraceptivima i lijekovima koji inhibiraju ponovnu pohranu serotonina za kojeg smo rekli da je odgovoran za naš osjećaj ugode. Kod posljednjeg primjera može doći do anksioznosti, povećanog nemira i osjećaja umora što se može zamijeniti s novim simptomima za koje će liječnik, ako nije sa svime upoznat, propisati nove lijekove. Time ćemo se vrtjeti u krug jer će se ponovo stvoriti nove interakcije i nuspojave, a problem se mogao riješiti vrlo lagano samo da smo ljekarniku prilikom kupovanja dodatka prehrani rekli što sve uzimamo, bilo da se radi o lijekovima ili o dodacima prehrani.

Razlike između spolova?

Može se reći da su žene ugroženije od muškaraca u pogledu promjena raspoloženja i obolijevanja od depresije jer se u žena dijagnosticira 2 do 3 puta češće nego u muškaraca. U blažim slučajevima, kada nije potrebno uzimati lijekove, možemo si pomoći i dodacima prehrani i nekim dodatnim preparatima na biljnoj bazi. Kod problema s nesanicom preporučuju se preparati na bazi pasiflore i kalifornijskog žutog makai hmelja ili ukolikoukoliko imamo osjećaj da ne možemo zaspati jer nam srce jako lupa, odlična je kombinacija pasiflore i gloga koja će smiriti lupanje srca, opustiti nas i puno lakše nas uvesti u san. Preko dana kada smo očekujemo neku stresnu situaciju ili smo joj bili izloženi i nismo se uspjeli smiriti možemo si pomoći valerijanom, matičnjakom i ponovno pasiflorom. Spomenuli smo već preparate magnezija koji su bitni u osoba izloženih stresu, pogotovo ako se nekvalitetno hrane, a tu je i kompleks vitamina B koji su važni u normalnom fukcioniranju živčanog sustava. Za blagu depresiju upotrebljavaju se preparati na bazi gospine trave uz spomenute preporuke.

Utjecaj genetike

Neke osobe imaju urođenu sklonost ka promjenama raspoloženja i može se reći da je npr. sklonost ka depresiji genetska. Usprkos tome trebamo biti svjesni da puno toga možemo učiniti sami i da su najčešći okidači za promjene raspoloženja vanjski uzročnici kao što su nepravilna prehrana, nedovoljna fizička aktivnost, boravak u prostorijama s umjetnim svjetlom, narkotici i prekomjerno uživanje alkohola. Priznat ćete sami sebi da na to ipak možemo utjecati i poboljšati kvalitetu svojeg života.

Ako nešto tako jednostavno kao kretanje može naš život učiniti ujednačenim, a dobro raspoloženje i serotonin više prisutnim, postaje jasno da uistinu možemo učiniti nešto za sebe - u to ime ne zaboravimo ni dobru prehranu i spavanje. Dakle, gledanje filmova do dugo u noć, česti izlasci i nekretanje uvelike narušavaju kvalitetu našeg života. Prema tome, sjetite se da je umjerenost bitna u svemu i učinite nešto za svoje psihičko i fizičko zdravlje.