Predstavljanjem novog izdanja Men's Healtha, koje krasi fitness influenser i trener Ante Burazin, predstavljena je i nova sezona vježbanja uz Farmacia Sportsko savjetovalište pod motom September is the new january

U Zagrebu je početkom mjeseca održana promocija Men's Health časopisa za rujan. Osim što je ovom promocijom predstavljeno novo rujansko izdanje Men's Healtha koje krasi fitness influenser i trener Ante Burazin, poznatiji kao Fit Medo, predstavljena je i nova sezona vježbanja uz Farmacia Sportsko savjetovalište pod motom "September is the new january".

Već je poznato da, nakon godišnjih, rujan puni teretane. Da je u fitnessu upravo rujan postao novi siječanj, dokazuju i istraživanja o tome koliko se ljudi vraća s odmora punih pozitivne energije i odluka da ponovno krenu ozbiljnije vježbati!

Farmacia kroz svoje Sportsko savjetovalište već sedam godina prati i educira rekreativne vježbače te sve one kojima je zdrav životni stil postao imperativ. Farmacia je iz potpuno novoga kuta, znanstvenog odnosno farmaceutskog, postavila temelje osvještavanja važnosti tjelovježbe i aktivnog stila života. Osim toga, u sedam je godina je uspješno realizirano i integrirano sveto trojstvo pravilnog sportskog životnog stila: dosljedni treninzi, ciljana prehrana i odgovarajući dodaci prehrani.

Prenosimo najvažnije dijelove kratkog razgovora kojim su TV-voditeljica Nevena Rendeli i magistra farmacije Ljerka Jurić Karoli, voditeljica projekta Farmacia Sportsko savjetovalište, pozdravile i motivirale brojne uzvanike.

Kako je nastala ideja Farmacia sportskog savjetovališta?

Sportsko savjetovalište Farmacia otvoreno je prije sedam godina, početkom 2013., u prvom redu kao projekt edukacije o sportskoj prehrani, dodacima prehrani za sportaše, rekreativce i za internu edukaciju naših djelatnika, farmaceuta i farmaceutskih tehničara. Bili smo prisutni na tržištu kao lanac prepoznatljiv po usluzi i po kontinuiranim edukacijama za djelatnike, no nismo se bavili sportskom prehranom, odnosno nismo znali prepoznati i razlikovati potrebe korisnika u različitim kategorijama vježbača. To je bio okidač jer ne možete biti izvrsni u 99% toga, ili je 100% ili 0. Tako je krenula priča, kako farmaceute doeducirati o osnovama sportske prehrane kako bi svojim korisnicima mogli pružiti i taj dodatni savjet. Tada zapošljavamo i kolegicu Miljanu Pavković koja je kineziolog, ali i farmaceutski tehničar te dugogodišnji vrhunski profesionalni sportaš i višestruka prvakinja u bodybuildingu. Od ideje smo se vrlo brzo pomaknuli na šire polje jer je sama činjenica da u Farmaciji možete dobiti i takav savjet vrlo brzo naišla na interes korisnika i nama dala vjetar u leđa da izađemo iz okvira samo edukacijskog karaktera u složeniji, uslužni i savjetodavni dio.

Otkud potreba za farmaceutom u takoreći sportskoj niši?

Kao farmaceutu uvijek mi je bilo interesantno promatrati kako neke zdravstvene probleme riješiti, prevenirati ili unaprijediti svoje zdravlje svakodnevnim navikama i prehranom prije nego posegnemo za lijekovima. Ovdje se valjda poklopila struka i strast prema sportu, no vani to nije raritet, nego praksa. Postoje sveučilišta, odjeli i cijeli istraživački centri koji se bave samo sportskom prehranom, sportašima i procesima te time kako unaprijediti performanse i prevenirati ozljede. Mi smo još miljama daleko od te razine, no drago mi je da se i u Hrvatskoj unatrag nekoliko godina probudila svijest o kretanju i da su outdoor sportovi sve zastupljeniji. Ono što nedostaje upravo je globalni trend edukacije i poznavanja vlastitog tijela i procesa, nedostaje promjena na medicinskim i farmaceutskim fakultetima, srednjim školama, pa čak i osnovnim školama i vrtićima gdje bi se u svakoj fazi i na primjeren način dotaknulo pitanje sporta, zdravih navika i, u višim stupnjevima, obrazovanja sportske prehrane.

Farmaceuti su kod nas najzastupljeniji zdravstveni radnici i najdostupniji pa bi bilo nužno da se upoznaju s osnovama ove problematike jer danas vaš pacijent dolazi do vas kao dijabetičar, sutra će doći kao dijabetičar i trkač - što ćete mu savjetovati?

Naravno, za slučajeve koji zahtijevaju vrijeme, analizu ili su zdravstveno kompromitirani usmjeravamo na stručnjake u medicini, nutricionizmu. Ideja nije da farmaceut bude novi fitness guru, već adekvatno educirana osoba koja će moći savjetovati, pomoći ili prepoznati i kanalizirati klijenta kako bi ostvario svoj rezultat.

Koji su najveći mitovi i zablude, odnosno s kakvim se očekivanjima i tipovima klijenata najviše susrećete?

Zabluda je puno, ali svima je zajednička jedna nota, a ta je jedna špranca za sve te nestrpljivost. Dakle, ako želite smršavjeti, nemojte očekivati da recept koji je primijenila vaša prijateljica vrijedi i za vas. Za svaki proces treba napraviti analizu zašto i kako te svakoj osobi pristupiti individualno. Najbitnije je da pucate na sigurno, tj. da imate stručnu osobu uz sebe kojoj vjerujete, da imate rezultate i da ti rezultati nisu stečeni u kratkom roku uz prerestriktivne mjere koje će vas uz povratak normalnim navikama brzo vratiti na početak. Organizam je nepregledna šuma metaboličkih procesa i potrebno ih je poznavati, kao što je potrebno poznavati i osobu, njezine životne navike i spremnost na pojedine promjene kako bi rezultati bili zadovoljavajući i trajni.

Muškarci pak, i to mahom mlađa populacija, naginju brzim receptima za dobivanje mišićne mase. No, tu je ključna prehrana, struktura treninga i, naravno, ako je potrebna - kvalitetna suplementacija.

Tržište je puno svega i svačega, od savjeta do dostupnosti svakakvih sredstava. Potencijalna opasnost je, naravno, prebrzo stjecanje mišićne mase što je slučaj s mladima kojima na ruku ide i faza rasta za brže postizanje rezultata. Zabluda je i da se u fazi dobivanja mase prati samo kalorijski unos, a ne kvaliteta i raznolikost namirnica, te vječna zabluda da je više uvijek bolje, bilo da govorimo o količini treninga, količini energetskog unosa ili suplementaciji ili o mišićnoj masi ili broju treninga.

Sportski duh i prehrana njeguju se od malih nogu. Što s djecom?

Svakako, svi svoje navike, priznali si ili ne, nosimo većinom od doma. Sport danas i sportski duh možda nisu ekvivalent jer nisam zagovornik rigoroznih vježbanja i nametanja ostvarivanja ciljeva u najranijoj dobi. No, svakako bi bilo dobro da djecu usmjeravamo na neku od aktivnosti koja im je primjerena, koju vole i u kojoj uživaju, da radom, disciplinom i kontinuitetom izgrade sebe kao osobe te da te sportske vrijednosti samodiscipline, redovitosti, svijesti o svom tijelu, važnosti aktivnosti u zdravlju i prevenciji prenesu i na ostale životna polja, u prvom redu na prehranu. Današnja djeca jedu sve i svašta, ali su vrlo neaktivna pa je kontraefekt tjerati ih na nešto ili ih korigirati u prehrani jer tako nalažu trendovi, a ne navika iz kućnog režima.

I za kraj, kako se vratiti na vježbanje nakon ljetne stanke, pogotovo ako smo si previše puta dopustili cheat meal?

Pravilo broj jedan je da nema pauze, ha, ha... Svi koji ozbiljnije treniraju, a pri tome mislim na sve one koji ne vježbaju samo da odrade, već imaju neki cilj, brzinu, težinu, nadmašiti određeni rezultat i koji, naravno, imaju strukturu i redovitost treninga, zapravo ne pauziraju osim u slučaju bolesti i ozljeda. Svaka aktivnost, makar nam se činila lagana, preko ljeta se i te kako broji. Ako stanete na tjedan dva, budite spremni još barem toliko uložiti nakon povratka samo da opet dođete na isti nivo.

U svakom je vježbanju bitan kontinuitet i dosljednost.

Ako ste pak početnik, vrijedi sve isto, budite spremni na redovitost vježbanja i dosljednost jer od vježbanja jednom tjedno bez plana i programa nema rezultata niti zadovoljstva.

Više o Farmacia Sportskom savjetovalištu i pratećim uslugama doznajte na linku https://www.farmacia.hr/farmacia-savjetuje/savjetovalista/3/sportsko-savjetovaliste/