Optimalan unos vitamina i minerala, fitokemikalija, esencijalnih aminokiselina i nezasićenih masnih kiselina neophodan je za pravilan rad imunološkog sustava, no često ih ne unosimo dovoljno hranom. U tom slučaju od pomoći su dodaci prehrani

Imunosni sustav tvore organi i stanice raspoređeni po cijelom tijelu, a uloga mu je zaštita organizma od vanjskih napadača (virusa, bakterija, parazita i gljivica), toksina što ih izlučuju ti napadači, ali i od vlastitih izmijenjenih i istrošenih stanica. Kada taj sistem funkcionira savršeno, često i ne znate kad ste pokupili uzročnika neke infekcije - organizam će ga se riješiti po kratkom postupku i ne dopuštajući da se razvije, primjerice, prehlada.

No, ako taj sustav ne radi dobro, njegova obrambena uloga postaje upitna. A oslabjeti može zbog bolesti, nezdravog načina života ili manjka važnih hranjivih tvari. Takav manjak vitamina i minerala prilično je česta pojava upravo u ovom dijelu godine - česti umor može biti posljedica  manjka vitamina, osobito vitamina C, koji nastaje zbog jednolične prehrane tijekom zime. Zbog manjka vitamina C smanjena je iskorištenost kisika u stanicama i tkivima pa je imunosni sustav oslabljen, a organizam postaje podložniji bolestima.

Kad govorimo o imunitetu, ne smijemo zaboraviti da je naš probavni sustav najvažniji imunološki organ, pri čemu je iznimno važna uloga crijevne flore jer predstavlja sastavni dio prirođene imunosti, pobuđuje stečenu imunost i oblikuje stečeni imunosni odgovor. Ako je ravnoteža naše crijevne flore narušena, dolazi do pada imuniteta što za posljedicu ima i češće obolijevanje od infekcija gornjih dišnih puteva.

Zanimljiv je podatak prema kojemu je unos blagotvornih bakterija današnjom prehranom milijun puta niži nego što je bio u kameno doba. Takva je evolucijska promjena za čovjeka velik nedostatak, s obzirom na to da bakterije dokazano igraju važnu ulogu u održavanju dobroga zdravlja organizma, uključujući stimulaciju imunološkog sustava, prevenciju kolonizacije patogenih mikroorganizama te stvaranje nutrijenata za mukozu crijeva. U tom slučaju za prevenciju tijekom zimskih mjeseci možemo koristiti probiotičke sojeve čija je učinkovitost u ovu svrhu dokazana kliničkim istraživanjima. 

Uravnotežena prehrana

Na sreću, cijelim nizom postupaka možete osigurati i sačuvati optimalan rad imunosnog sustava, a jedan od temeljnih je uravnotežena prehrana koja će osigurati optimalnu opskrbljenost hranjivim tvarima. Što je, zapravo, uravnotežena prehrana? To znači da su dnevni obroci izvor vitamina, minerala, esencijalnih aminokiselina, važnih masnih kiselina i složenih ugljikohidrata. Isto tako, u prehranu je potrebno uvrstiti i fermentirane mliječne proizvode. Potrebno je smanjiti visok unos zasićenih masnoća, crvenoga mesa, namirnica bogatih trans-masnim kiselinama te povećati nizak unos prehrambenih vlakana i drugih vrijednih nutrijenata.

Pijte dovoljno tekućine

Svakodnevno je potrebno  piti oko litru i pol  tekućine, i to vode ili nezaslađenog biljnog čaja, radi tonificiranja, hidriranja i detoksikacije organizma. Unos potrebne količine tekućine presudan je za održavanje vlažnosti u sluznicama pa uzročnici prehlade uopće neće imati šanse da se probiju kroz njih.

Smanjite količinu šećera

Dokazano je da velik unos šećera povećava mogućnost infekcije. Šećer, naime, ozbiljno smanjuje sposobnost bijelih krvnih stanica da uništavaju bakterije.

Redovito se krećite

Kretanje je jedan od presudnih čimbenika za postizanje i očuvanje zdravlja organizma. Umjerenom, ali redovitom tjelesnom aktivnosti  jača se imunitet. Već 30 do 45 minuta kretanja 5 puta tjedno (hodanje, vožnja bicikla ili ples) povećat će otpornost na infekcije gornjih dišnih puteva. Zato siđite jednu tramvajsku ili autobusnu stanicu prije nego što je uobičajeno i prohodajte ostatak puta. Ne koristite dizalo stanujete li na nižim katovima ako to nije neophodno. Nije potrebno biti vrhunski sportaš kako biste pridonijeli svojem imunitetu, svaki doprinos je vrijedan.

Dovoljno spavajte

Dok noću spavamo, organizam prikuplja novu energiju. Dovoljan broj sati sna smanjuje mogućnost obolijevanja od prehlade. 

Zašto su važni dodaci prehrani?

Optimalan unos vitamina i minerala, fitokemikalija, esencijalnih aminokiselina i nezasićenih masnih kiselina neophodan je za pravilan rad imunološkog sustava, no često ih ne unosimo dovoljno hranom. U tom slučaju od pomoći su dodaci prehrani s nutrijentima koji sudjeluju u metaboličkim procesima i pomažu pravilno funkcioniranje organizma.

Za bolji dječji imunitet

Prvi dan školske godine za mnoge roditelje predstavlja nove početke, nove borbe, pobjede i poraze. Za roditelje vrtićke i školske djece tu su novi izazovi jer povratkom u kolektiv kreće još jedan krug razmjene viroza i infekcija. Kako pripremiti imunitet na svakodnevnu obranu? Važno je pobrinuti se o:

  • zdravoj i uravnoteženoj prehrani
  • svakodnevnoj tjelesnoj aktivnosti
  • dovoljno sna
  • pravilnoj higijeni

Uz to, bilo bi dobro u prehranu uvrstiti dodatak prehrani za jačanje imuniteta. Isto tako, ako imate loša iskustva od prethodnih godina, treba misliti o prevenciji.  Na tržištu je dostupan velik broj preparata koji, osim nadopune vitamina i minerala te modulacije imuniteta, mogu pomoći i boljoj koncentraciji.

1. Multivitaminski pripravci

Ovo su idealne formule za djecu koja nemaju uravnoteženu prehranu jer ne jedu raznolike obroke, iz nekog razloga izbjegavaju određenu vrstu hrane ili imaju smanjeni apetit. Multivitaminski pripravci dostupni su u različitim oblicima, od gumenih bombona, lizalica, pastila do ukusnih sirupa i voćnih koncentrata. Naravno, obratite pažnju na sastav i podrijetlo vitamina i primjenjujte ih uz obrok kako bi se bolje apsorbirali  vitamini topljivi u mastima.

2. Vitamin C

Poznat kao važan saveznik u borbi protiv bolesti, vitamin C može se u manjim dozama primjenjivati u prevenciji ili povećati u akutnoj fazi bolesti, kada je najbolje njegov unos rasporediti na nekoliko dnevnih doza. Najbolje iskoristiv vitamin C dolazi iz prirodnih izvora u kompleksu s bioflavonoidima.

3. Vitamin D

Novijim istraživanjima potvrđeno je kako je vitamin D3 važan u imunološkom sustavu i njegov manjak povećava sklonost infekcijama. Kako nam je za sintezu vitamina D potrebno sunce, u prilog mu ne ide ulazak u školske klupe i početak jeseni. Preporučuje se suplementacija, uz oprez kod doziranja.

4. Med, matična mliječ i propolis

Med sadrži gotovo sve vitamine i minerale te obiluje antioksidansima kojima duguje svoja antimikrobna svojstva. Osim toga, med je, ako dijete nema alergiju na pelud, savršena zamjena za šećer i slatkiše!

Matična mliječ je bogata vitaminima i mineralima, posebice B kompleksom, te biološki aktivnim spojevima koji djeluju kao prirodni biostimulator. Najbolja je u prevenciji i skraćivanju trajanja bolesti. Preporučuje se uzimanje tijekom mjesec dana, s pauzom od sljedećih mjesec dana, nakon čega se može opet napraviti ciklus uzimanja pripravka.

Propolis djeluje antivirusno i antibakterijski. Pomaže i lokalno anestetski kod bolnog grla te začepljenog nosa.

5. Ekstrakt echinacee

Ako se primijeni čim se jave prvi simptomi, ekstrakt echinacee djeluje imunomodulacijski i antimikrobno, ublažava simptome viroze te skraćuje trajanje bolesti. Ne preporučuje se primjena dulja od mjesec dana u kontinuitetu, nakon čega je potrebna pauza!

6. Beta-glukani

Kao prevencija i jačanja imuniteta odlični su i beta-glukani te novija generacija alfa-glukana koje se zbog imunomodulirajućeg djelovanja, uz pauze, preporučuje  uzimati cijele godine, a posebice za bolesti i nakon nje.

7. Probiotici

Osim poznatog uravnotežujućeg učinka na probavne smetnje, probiotici pokazuju i pozitivan učinak na funkciju imunološkog sustava. Također se mogu uzimati preventivno cijele godine, pogotovo u vrtićkoj skupini gdje su crijevne viroze učestale i dugotrajne.

Dodatke prehrani namijenjene jačanju funkcije imunološkog sustava preporučuje se djetetu davati preventivno, počevši 2-3 tjedna prije početka nove školske godine i ulaska u kolektiv, te kroz zimski period dok su učestalija obolijevanja. Uzimanje dodataka prehrani svakako je preporučljivo i za trajanja infekcije, zbog čega će bolest trajati kraće, kao i nakon bolesti radi oporavka iscrpljenog organizma.

Naša preporuka

1.     Childlife Multi minerali i vitamini osiguravaju maksimalnu bioraspoloživost i apsorpciju. Ne sadrže aditive, umjetne boje i korigense okusa

2.     Floradix-Kindervital tonik za djecu s vitaminima C, D, E,A, vitaminima B skupine, kalcijem i biljnim ekstraktima

3.     TerraNova Lifedrink, životni napitak, optimalan spoj bilja i superhrane - fitonutrijenata, mikronutrijenata, izbalansiranih proteina, enzima, probiotika, esencijalnih masnih kiselina

4.     TerraNova Vitamin C kompleks, sastavljen od magnezijevog, kalijevog i kalcijevog askorbata, dopunjen namirnicama bogatim vitaminom C

5.     Jamieson vitamin C 1000 mg s vremenskim otpuštanjem tableta od 6 do 8 sati koje jamči maksimalnu apsorpciju

6.     Solgar vitamin D, čiji je izvor ulje riblje jetre, pridonosi normalnoj funkciji imunološkog sustava

7.     Pileje D3 Biane kapi na bazi djevičanskog repičinog ulja i vitamina D3 doprinose održavanju normalnih kostiju i normalnoj funkciji imunološkog sustava

8.     Medex Gelee Royal Super + vitamin D, s novom, boljom formulom sadrži 1000 mg matične mliječi i vitamin D koji pridonosi normalnoj funkciji imunološkog sustava

10.  Phytostandard Echinacea kapsule potiču imunološki sustav, uobičajeno se koriste za virusne i bakterijske infekcije

11.  Childlife Echinacea kapi dodatak su prehrani koji sadrži ekstrakt dvije vrste echinacee (grimizna i uskolisna) u glicerolnoj otopini, prilagođen za djecu

12.  Dietpharm Beta glukan + vitamin D, dodatak prehrani s beta-glukanom i vitaminom D koji doprinosi normalnoj funkciji imunološkog sustava

13.  Solgar Beta glukan imuno kompleks sadrži sinergijsku formulaciju beta 1,3/1,6 glukana, ploda crne bazge, Estera-C®, vitamina D3, cinka, bakra i selena

14.  Imunoglukan junior sirup, dodatak prehrani u tekućem obliku s imunoglukanom i vitaminom C za jačanje dječjeg imuniteta

15.  Almagea® Curcumin Forte+, dodatak prehrani obogaćen vitaminom D, koji pridonosi normalnoj funkciji imuniteta i ima 185 puta veću raspoloživost od prirodnog kurkumina

16.  Lactibiane Reference sadržava specifične bakterijske sojeve odgovorne za poboljšavanje i jačanje imuniteta te smanjenje resporatornih infekcija tijekom zimskog perioda